Mijn wens? Tradities mengen met de moderne tijdsgeest

“De Achterhoek mengt zich met de moderne tijdgeest, maar blijft niettemin zichzelf en daarmee ook traditioneel en authentiek” ziet Marinus klasen die een tijd lang op het platteland van Portugal woonde. “Ik zal nooit een stadsmens worden, de drukte en sfeer van het ‘leven’ uit de stad wil ik niet om mij heen hebben. Maar ik ben wel jong en wil ook met vrienden uitgaan en ontspannen.”

Het verschil tussen de Achterhoek en het platteland in Portugal is volgens Marinus groot en zit hem vooral in de geworteldheid en relatieve stilstand van de tradities. “Ik ben zeker niet tegen tradities, maar in Portugal beperkt zich dat vooral tot authentieke muziek, klederdracht, dans en het varken aan het spit. Een zeker gevoel van verveling dringt zich dan snel op als je daar niet veel mee hebt. Op zo’n moment merk je pas hoezeer je de dynamiek van de streek hier waardeert.

“Het paasvuur is pure traditie, maar ook een festiviteit waarbij men elkaar opzoekt”

Toch is Marinus geen grootconsumeerder van evenementen en festivals. Hij zoekt de verbinding, het samenkomen met vrienden en beperkt zich hoofdzakelijk tot kleinschalige evenementen. Het Paasvuur is pure traditie, maar ook een festiviteit waarbij men elkaar opzoekt en daarna afzakt naar de kroeg. Voor de Eibergse Kermis geldt hetzelfde. Het Openluchttheater heeft weliswaar nog niet de anciënniteit van cultureel erfgoed, maar is hard op weg en moet zeker blijven.

Streekgebonden en authenticiteit bevorderen met een app

Het woord ‘streekgebonden’ is een uithangbord voor hem en past binnen zijn visie op de streekcultuur. Hij is een pure voorstander van lokale productie, zoals bij de zuivelhoeve in Eibergen of de ecoboerderij in Lievelde. Meer lokaal en minder uit het (buiten)land is zijn motto. Als moderne consument zoekt hij bovendien de verbinding met het digitale aspect. “Het liefst bouw ik een app  waarin je alleen de producten en aanbiedingen van winkeliers in je directe omgeving ziet, of je nu in Eibergen of Amsterdam zit. Het is bedoeld voor de nieuwe generatie, de consument die niets met papier heeft. One stop shopping voor levensmiddelen verdringt in mijn visie de aandacht voor de diversiteit en het authentieke in het lokale en het streekaanbod.”

De laptocht dicht terug naar de Achterhoek

Eibergenaar Marinus Klasen (28) is opgeleid als webdeveloper en startte na zijn opleiding in 2013 direct zijn eigen onderneming.  In 2016 ging hij op wereldreis. Reizen en werken als ‘digital nomad’ werd de nieuwe horizon in zijn bestaan. Hij bleef een jaar in Lissabon, kreeg een relatie en verhuisde met haar naar het Portugese platteland. Na drie jaar klapten ze de laptop dicht en gingen terug naar de Achterhoek. Het was niet het werk of het gebrek eraan, maar meer de sfeer en het gebrek aan ‘leven’.

Sinds de uitbraak van het coronavirus is hij deelnemer aan het initiatief ‘Platform Eibergen’, een gemengde groep uit de samenleving die online samenkomt. Door middel van centrale thema’s, zoals bijvoorbeeld toerisme, willen ze het debat organiseren vanuit de samenleving. Vragen als: Wat kan anders in Berkelland en waar liggen de kansen? en Wat zijn de wensen van de bewoners en hoe kunnen we daar op inspelen?, moeten leiden tot een leefbaar, levendig en welvarend Berkelland voor jong en oud. Hijzelf zou bijvoorbeeld een kiosk in een centrum willen zien met een terrasje eromheen, waar je en ‘s zomers en ‘s winters wat kan gebruiken.

Wat is jouw wens voor een rijker cultureel Berkelland? En welke rol spelen tradities daarbij? Stuur nu jouw verhaal, droom, idee, of reactie in via mijnverhaal@maandvanberkelland.nl en wie weet sturen we onze razende reporter Rob bij jou langs!

TOEKOMSTDROOM

Alle verhalen krijgen een plekje op deze website én leveren belangrijke informatie voor een gezamenlijke toekomstdroom voor cultuur en erfgoed in Berkelland. 

De Maand van Berkelland is onderdeel van de cultuur- en erfgoedvisie 2020-2030 van de gemeente Berkelland. Op deze manier wil de gemeente inwoners inspraak geven in het vormen van die visie. De Maand van Berkelland werkt voor 100% met Berkellandse ondernemers en zzp’ers.  

Contact: mijnverhaal@maandvanberkelland.nl

Sfeerfoto’s: Achterhoeks Bureau voor Toerisme en JTD Producties

Credits: verhalen Rob Weeber, foto’s Rick Mellink, publicaties Achterhoek Nieuws

TYP HIER UW VERHAAL

Typ hier uw verhaal over Berkelland
Gelieve de verplichte velden in te vullen.
Selecteer uw afbeelding (en) om te uploaden.