Mijn tip? Maak een keten van cultuurbeleving door de regio

Het bevorderen of in stand houden van cultuur en erfgoed heeft volgens Bert veel overeenkomsten met ondernemen. “Het gaat om rendement. Als het niet rendeert, dan is het niet duurzaam. Op termijn heeft het dan geen bestaansrecht en daarmee ook geen blijvende waarde. Rendement gaat niet altijd om geld, maar kan ook andere waarden vertegenwoordigen, zoals leefbaarheid, aantrekkelijker maken van een gebied of een relevant netwerk.

Hoe geef je dat dan vorm? Bert geeft daar antwoord op: “De waarde van Cultuur en Erfgoed kun je laten zien door het ‘beleefbaar’ te maken. Een goede beleving is niet alleen onderscheidend, maar wordt ook sterker door samenwerking en verbinding met de omgeving.’’ Het Liefdespad, bestuurd door de Stichting Het Liefdespad, vindt Bert daar een mooi voorbeeld van. Een ander mooi voorbeeld is Museum MORE, deelt Bert. De komst ervan heeft veel nieuwe reuring in de streek gebracht en heeft bijgedragen aan meer bezoekers in de streek. Het kasteel zelf is verder onderdeel geworden van de belevingsketen, waartoe ook het centrum van Ruurlo, Het Doolhof, Klimbos Achterhoek, Het Kabouterpad, Het Liefdespad, De Heikamp en uiteraard het natuurschoon van het landschap behoren. “Je komt voor het een en je ontdekt het andere.” Zo creëer je volgens Bert meer beleving, en een rijk cultureel leven in de toekomst.

“Mijn tip? Maak een keten van cultuur belevingen door de regio”

Bert van Zijtveld is sinds 1997, samen met zijn vrouw Martine, eigenaar van De Heikamp in Ruurlo. Van oorsprong een manage, uitgebouwd tot een restaurant en nu een van de bekendste belevingslocaties in het oosten van het land. Naast het (pannenkoeken)restaurant kan je bij De Heikamp ook terecht voor evenementen en partijen, Klimbos Achterhoek, Het Kabouterpad en verschillende andere belevenissen.

De rol van de overheid moet volgens Bert vooral faciliterend zijn. Een goed gemeentelijk beleid helpt daarbij, waarbij het idee en initiatief bij de burgers en/of ondernemers blijft liggen. Aanjaagsubsidies zijn prima, maar nog mooier is het wanneer een initiatief zichzelf in stand kan houden en op eigen benen kan staan. “Zowel de gemeente en provincie zagen bij aanvang al de waarde van Het Liefdespad en ondersteunden met een opstartsubsidie en het faciliteren met vergunningen. Staatsbosbeheer zag als partner de waarde ervan omdat het aansluit bij haar doelstellingen. Een groot aantal bedrijven ondersteunt Het Liefdespad omdat het de leef- en werkomgeving van (potentiele)-werknemers verbetert. Hiermee is het een goed voorbeeld van een win/win/win-situatie.”

Denk jij er net zo over als Bert? Of heb je een andere tip? Laat het ons weten, want zo maken we samen Berkelland nóg mooier! Stuur nu jouw verhaal, droom, idee, of reactie in via mijnverhaal@demaandvanberkelland.nl en wie weet sturen we onze razende reporter Rob bij jou langs!

TOEKOMSTDROOM

Alle verhalen krijgen een plekje op deze website én leveren belangrijke informatie voor een gezamenlijke toekomstdroom voor cultuur en erfgoed in Berkelland. 

De Maand van Berkelland is onderdeel van de cultuur- en erfgoedvisie 2020-2030 van de gemeente Berkelland. Op deze manier wil de gemeente inwoners inspraak geven in het vormen van die visie. De Maand van Berkelland werkt voor 100% met Berkellandse ondernemers en zzp’ers.  

Contact: mijnverhaal@maandvanberkelland.nl

Sfeerfoto’s: Achterhoeks Bureau voor Toerisme en JTD Producties

Credits: verhalen Rob Weeber, foto’s Rick Mellink, publicaties Achterhoek Nieuws

TYP HIER UW VERHAAL

Typ hier uw verhaal over Berkelland
Gelieve de verplichte velden in te vullen.
Selecteer uw afbeelding (en) om te uploaden.